Ondernemen in 2013, een overzicht van de veranderingen.

Belangrijkste veranderingen voor ondernemers in 2013:

  • De MKB-winstvrijstelling is omhoog gegaan van 12 procent naar 14 procent. Deze vrijstelling is een vast percentage van de winst (na aftrek van de ondernemersaftrek).
  • Ondernemers hoeven niet langer een jaarlijkse bijdrage aan hun regionale Kamer van Koophandel te betalen. De KvK’s worden voortaan gefinancierd uit belastinggeld.
  • De VAR (Verklaring arbeidsrelatie) wordt niet meer automatisch verstrekt. Er komt vanaf 1 januari 2014 een programma waarmee je online zo’n verklaring kunt aanvragen.
  • Als je te laat bent met het indienen van je aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, kun je een (versnelde verzuim-)boete krijgen voorafgaand aan de aanslag. De inspecteur kan daarbij aangeven dat de boete vermindert, indien alsnog binnen een bepaalde periode aangifte gedaan wordt.
  • De heffingsrente is gewijzigd in belastingrente en wordt berekend vanaf 1 juli in plaats van 1 januari. Bijvoorbeeld over het belastingjaar 2012 rekent de belastingdienst rente vanaf 1 juli 2013.
  • De drempel voor studiekosten is omlaag gegaan naar 250 euro. De studiekosten boven dat bedrag mag je aftrekken. Dat lijkt goed nieuws, maar je mag voortaan alleen nog maar de verplicht gestelde en noodzakelijke kosten van een opleiding als aftrekpost opvoeren. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan lesgeld, examengeld en verplichte studieboeken. De kosten voor computers, laptops, printers en scanners bijvoorbeeld mag je niet langer aftrekken. Over 2012 mocht dat nog wel.
  • Een verzekering afsluiten is fors duurder geworden, want het tarief voor assurantiebelasting is flink omhoog gegaan van 9,7 procent naar 21 procent.
  • De CO2-grenzen voor de fiscale bijtelling zijn aangepast, waardoor het rijden in een milieuvriendelijke auto van de zaak kan leiden tot een hogere bijtelling.
  • De meeste werknemers betalen geen bijdrage Zvw meer en de verplichte vergoeding van die bijdrage is vervallen. Daarvoor in de plaats is er de werkgeversheffing Zvw.
  • Heb je als werkgever in 2012 een of meer werknemers die meer dan 150.000 euro verdienen? Dan ben je op 31 maart eenmalig een werkgeversheffing (ook wel crisisheffing genoemd) van 16 procent van het loon (inclusief bijtelling voor een leaseauto) over het meerdere boven 150.000 euro verschuldigd. Ook eenmalige beloningen, zoals een bonus, tellen mee voor deze grens.
  • Het tarief van de werkgeversheffing op excessieve vertrekvergoedingen (van meer dan 531.000 euro) gaat omhoog van 30 procent naar 75 procent.
  • De doorwerkbonus voor werkenden van 61 jaar of ouder is vervallen. Er is nu wel een werkbonus voor mensen met een laag inkomen (tussen 17.000 en 33.000 euro). Deze loopt van het 60e tot 64e jaar. Het maximum van de werkbonus bedraagt 1.100 euro.
  • De vitaliteitsregeling die in 2013 de levensloop- en spaarloonregeling zou gaan vervangen, gaat niet door.
  • Ondernemers met tijdelijke liquiditeitsproblemen, kunnen – uiteraard alleen als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden – maximaal 4 maanden uitstel krijgen van bepaalde belastingbetalingen, tot maximaal Euro 20.000,–.
  • Het is voor veel bedrijven de laatste jaren lastiger geworden om een lening af te sluiten. Om hen een handje te helpen is de BMKB-regeling (voor borgstellingskrediet aan het midden- en kleinbedrijf) in het leven geroepen. Hiervan kunnen bedrijven gebruik maken die een lening willen afsluiten, maar de bank te weinig zekerheid kunnen bieden (onderpand, zoals gebouwen of machines). De overheid staat dan garant voor een deel van de lening, waardoor de bank eerder bereid zal zijn de portemonnee te trekken.  Komend jaar gaat de pot voor de BMKB omhoog van 750 miljoen euro naar 1 miljard euro. De regeling is bestemd voor bedrijven met maximaal 250 werknemers met een jaaromzet tot 50 miljoen euro. De overheid staat voor maximaal 1,5 miljoen euro garant.
  • Heb je een pensioen-bv en kamp je met een tekort door tegenvallende beleggingsresultaten? Dan kun je een eenmalige (pensioen-)korting doorvoeren op je pensioen zonder te worden aangeslagen door de Belastingdienst. Door deze korting bespaar je op loonbelasting over de verlaagde pensioenuitkering plus 20 procent revisierente (rente die je anders zou moeten betalen omdat je te weinig belasting hebt betaald). Er gelden wel strikte voorwaarden om van deze regeling gebruik te kunnen maken. Zo moet het tekort zijn ontstaan door reële beleggings- en ondernemingsverliezen. Ook wordt de verlaging alleen goedgekeurd op de pensioeningangsdatum.
  • Er gelden voor de gehele Europese Unie nieuwe factureringsregels voor de btw. De factuur wordt eenvoudiger, maar in sommige gevallen moet je juist extra gegevens op de factuur vermelden.Voor facturen die niet boven de 100 euro uitkomen mag je een vereenvoudigde factuur opstellen. Hierop moeten in elk geval de standaardgegevens worden vermeld, zoals de factuurdatum, naam, adres en woonplaats van de leverancier, de aard van de geleverde goederen of verrichte diensten en het te betalen btw-bedrag. Zorg ervoor dat je je goed op de hoogte stelt van de eisen. Als je niet voldoet aan de regels loop je het risico op een boete die kan oplopen tot 4.920 euro.
  • Ook de prijzen van postzegels zijn omhoog gegaan. Het basistarief voor brieven binnen Nederland stijgt met 4 cent naar 54 cent. Een brief versturen naar een ander Europees land gaat 90 cent kosten. Ook zakelijke post wordt duurder.
  • De verpakkingenbelasting voor producenten en importeurs verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt de Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen. De heffing hiervan verloopt via het Afvalfonds Verpakkingen.
  • Het lage accijnstarief voor rode diesel verdwijnt. Voor scheepvaart die geen pleziervaart is, blijft de vrijstelling van accijns bestaan. De accijns op alcohol en tabak wordt verhoogd, en de verbruiksbelasting op pruim- en snuiftabak verdwijnt.

Hulp bij aangifte! Via Twitter vragen stellen aan de Fiscus.

Net als vorig jaar is het ook dit jaar weer mogelijk om via Twitter (@BDaangifte) vragen over de aangifte te stellen aan de Belastingdienst. Er kunnen alleen algemene vragen worden gesteld, vertrouwelijke en persoonlijke gegevens worden niet verstrekt, er worden slechts algemene antwoorden gegeven.

Alhoewel het webcareteam van de Belastingdienst nu al bereikbaar is, adviseert de Belastingdienst mensen om toch vooral pas in maart aangifte te doen. Wie vanaf 1 maart het aangifte programma download kan namelijk gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, waarbij de belastingplichtige de gegevens alleen nog maar hoeft te controleren. Bovendien hebben veel mensen pas dan hun jaaropgaven ontvangen. Wachten kan dus veel vragen en fouten voorkomen, zoals verkeerde of niet meegenomen bedragen.

Het Twitteraccount van de belastingdienst heeft per 17 januari 2013 21.00 uur al 4.031 volgers. Het is op werkdagen overdag bereikbaar en in de aangifte maand maart worden vragen via Twitter ook op vrijdagavond beantwoord en zelfs ook op zaterdag.

#Fiscus waarschuwt voor valse e-mails.

Burgers en bedrijven krijgen momenteel verschillende valse e-mails binnen waarin gesuggereerd wordt dat de Belastingdienst of het ministerie van Financiën de afzender is. Deze zogenaamde ‘phishingmail’ probeert de geadresseerden te verleiden om op een link de klikken waarna zij worden doorgeleid naar een website die de uiterlijke kenmerken heeft van de Belastingdienst.

Daar worden zij verzocht om privégegevens, zoals bijvoorbeeld DigiD, in te voeren. De Belastingdienst benadrukt dat er nooit per e-mail of telefoon om deze gegevens zal worden gevraagd en adviseert om Digid en wachtwoord privé te houden.

De Belastingdienst raadt aan om niet op de link te drukken en de e-mail te verwijderen, ook uit de prullenmand van hun computer. Indien er twijfels zijn over contactmomenten met de Belastingdienst, kan er contact op worden genomen met de BelastingTelefoon: 0800-0543.

De FIOD is ingeschakeld om te onderzoeken wie er verantwoordelijk is voor het verzenden van deze mails. Ook worden bezoekers van de website attent gemaakt op de mogelijkheid van phishingmail.

De tekst van een dergelijk phishingmail luidt:

Met spijt delen wij u mede, dat er een fout is opgetreden in de berekening van uw belasting over de voorafgaande belastingperiode. Uw schuld bedraagt 1.000,00. U kunt de uitleg bij de berekening raadplegen in het bijgelegde document, of klik hier. Om een boete te vermijden, wordt u vriendelijk verzocht de belastingschuld zo spoedig mogelijk te betalen.

Met vriendelijke groet,
Ministerie van Financiën 

ZZP-organisaties willen alternatief voor nieuwe VAR-webmodule.

FNV Zelfstandigen, Stichting ZZP Nederland, Zelfstandigen Bouw en Platform Zelfstandige ondernemers (PZO) zijn het oneens met de voorgenomen wijzigingen van de VAR-procedure door de Belastingdienst en het ministerie van Financiën en komen daarom met een alternatief.

Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft medio september 2012 in een brief aangegeven bezig te zijn met de ontwikkeling van een webmodule die op 1 januari 2014 in werking moet treden. De VAR Webmodule houdt in dat zowel de zelfstandig ondernemers als de opdrachtgever voorafgaand aan elke opdracht zelf de arbeidsrelatie moet testen. Hieruit moet blijken of degene die de opdracht uitvoert  daadwerkelijk zelfstandig ondernemer is.

Volgens de betrokken organisaties is deze nieuwe Webmodule niet de oplossing van het daadwerkelijke probleem. ‘Het probleem is namelijk dat de indicaties voor het ondernemerschap nog steeds onduidelijk en niet handhaafbaar zijn. De ZZP-organisaties hebben daarom een alternatief op de VAR Webmodule ontwikkeld en willen dit graag voorleggen aan de Kamerfracties,’ aldus de organisaties. ‘Kenmerken van deze alternatieve procedure zijn onder andere een eenduidige definitie van ondernemerschap, persoonlijke selectie aan de poort met jaarlijkse monitoring en handhaafbare registratie van ondernemerschap.  Deze kenmerken zijn er op gericht, dat startende ondernemers beseffen waar zij aan beginnen, dat schijnzelfstandigheid en koppelbaaspraktijken worden uitgebannen. Daarnaast zullen zelfstandig ondernemers ook minder in hun bedrijfsvoering worden belemmerd door vage procedures en administratieve rompslomp. De samenwerkende ZZP-organisaties gaan dan ook graag in gesprek voor een geschikte oplossing voor zowel zelfstandig ondernemers, opdrachtgevers en de overheid. Het alternatieve voorstel van de organisaties zal hierbij een goede basis zijn.’

Website BoekhouderMKB is live!

Behalve de Facebook, Twitter en LinkedIn pagina’s is de website van BoekhouderMKB uit Papendrecht nu ook live!

Zoekt u als ZZP’er of MKB’er een specialist in het volledig verzorgen van uw administratie, neem dan contact op met BoekhouderMKB.

Nieuwe minimumlonen per 2013

De bedragen van het wettelijk minimumloon worden per 1 januari 2013 met 0,91% verhoogd.
Het wettelijk minimumloon voor werknemers van 23 jaar en ouder bij een volledig dienstverband bedraagt per 1 januari 2013: minimum maandloon: € 1469,40; minimum weekloon: € 339,10; minimum dagloon: € 67,82.
Lees verder